CultuurrecreatieToerisme

Alles over plan getijdenkunstwerk Westhoek

 

Niet iedereen was bij de info-avond van Sense of Place op 30 oktober j.l. Voor wie niet geweest maar wel benieuwd is,  hebben we het gepresenteerde plan op een rij gezet.

Wat is het idee achter dit kunstwerk?

Met dit werk wil de maker Marc van Vliet:

  • Het Wad toegankelijk maken
  • Zeeleven zichtaar maken
  • De beleving van eb en vloed versterken
  • Een vogeluitkijkplateau bieden
  • Een rustplek bieden
  • Natuur- en rustzoekers aantrekken
  • Aandacht voor het Wad versterken

Dit project maakt deel uit van een serie projecten in gang gezet door Sense of Place. Sense of Place maakt met culturele landschapsprojecten de unieke waarden van natuur, landschap en cultuurhistorie van het bijzondere UNESCO werelderfgoed Waddengebied zichtbaar voor een breder publiek. De regio krijgt hiermee tegelijk een economische en sociaal-maatschappelijke impuls.
Sense of Place initieert zelf projecten, maar ondersteunt ook vaak de initiatieven van lokale gemeenschappen en helpt deze te realiseren. De projecten hebben respect voor de cultuur en natuur van het gebied en vertellen het verhaal van de locatie en het landschap. Ze geven de plek daarmee extra aantrekkingskracht en betekenis: a Sense of Place.

De komende jaren wordt een lint van culturele landschapsprojecten gerealiseerd, van Den Helder tot en met de Dollard, op het vaste land en op de eilanden. Kunstenaars, landschapsarchitecten, onderzoekers, bewoners, gebruikers, maatschappelijke organisaties, ondernemers, natuurbeschermingsorganisaties en overheden worden met elkaar in contact gebracht om samen op innovatieve wijze vorm te geven aan culturele landschapsontwikkeling.

Wat is het?

Het kunstwerk heet "De 3 streken" en is een rond plateau op het Wad met in het midden een ronde opening, rond die opening is een bank gemaakten waarvan de leuning met eb- en vloed mee beweegt. De leuning beweegt door de bank heen, bij eb staan de leuningen achterover gekanteld en kun je aan de buitenkant zitten, met vloed staan de leuningen loodrecht en kun je aan de binnenkant  zitten. De leuningen bewegen bij vloed mee met de golven. Om een idee te geven van de werking hieronder een timelapse-video  van het kunstwerk tijdens een opstelling op Oerol 2016, nabij Oosterend, Terschelling. Dit was een tijdelijke opstelling, de bedoeling van dit project is dat het permanent (m.u.v. stormseizoen) geplaatst wordt bij Westhoek.

Waar is de voorgestelde locatie?

Bij de rode pijl, op 1,8 km van de parkeerplaatsen kwelder Westhoek. Het is aan het einde van de strekdam, 10 meter achter het betonnen torentje wat er nu staat. Deze plek is gekozen omdat je er niet dichtbij kunt komen met de auto. Sense of Place wil namelijk slow-toeristen aantrekken die met benenwagen of fiets op pad willen. Een ander voordeel van deze plek is dat er gebruik kan worden gemaakt van de strekdam die er al ligt.

 

Hoe ziet het eruit vanaf de dijk?

Ongeveer zo:

Je ziet het betonnen torentje met daarachten het getijdenkunstwerk. Dit is een montagefoto. Het plan is dat er een loopplank op de strekdam wordt gebouwd, zo'n 90cm boven het wad zodat het getijdenkunstwerk altijd bereikbaar is. Het plateau van het kunstwerk ligt op dezelfde hoogte.

Altijd bereikbaar?

Niet helemaal, op 1 oktober ieder jaar wordt de bovenbouw eraf gehaald i.v.m. het stormseizoen. Het hardhouten onderstel van het plateau blijft staan en op de strekdam blijven waarschijnlijk rechtopstaande palen staan, de strekdam is winters dan net zo toegankelijk als nu.
Op 1 april wordt het werk weer opgebouwd. Opbouwen kan in 2 dagen met 6 tot 8 personen. In de winter gaat de bovenbouw in opslag, dit vult ongeveer 2 zeecontainers.

 

onderstel van hardhout
Vuur gegalvaniseerd staalonderdelen gemonteerd
Houten (Accoya) plateau gemonteerd.

 

Houten (Accoya) leuningen gemonteerd.

Wat zijn de afmetingen?

17,5 meter breed en een kleine 5 meter hoog, zie onderstaande tekeningen voor details, deze zijn van de proefopstelling tijdens Oerol. Bij Westhoek zal het onderstel anders worden.

Hoe druk gaat het worden en wat levert het op?

Sense of Place streeft voor het hele project, dat is van Den Helder tot Delfzijl op 500.000 bezoekers per jaar. Dat is gemiddeld iets van 10 mensen verspreid over 15 vierkante kilometer. Het moet cultuurtoeristen trekken die fietsen komen huren, koffietenten en cafés in de dijkdorpen bezoeken en overnachten in 'bed and breakfasts'. Er wordt gerekend op een omzet van 60 miljoen per jaar en op een investering van 2,5 miljoen uit het bedrijfsleven, overheden en fondsen. Dat kan nieuwe werkgelegenheid opleveren voor 1000 mensen.


Hebben jullie nog meer foto's?

Ja die hebben we met dank aan Marc van Vliet.

 

En nu?

Sense of Place heeft dit idee voorgesteld en is benieuwd naar reacties. Om zoiets als dit te kunnen realiseren moet de omgeving het gaan omarmen. Stap 1 is dus, laat het in je omgaan en vorm je mening.

Iets gemist? Vragen?

Vind je dat er iets mist in dit bericht? Laat het dan weten.

Heb je vragen? Sense of Place heeft aangegeven graag nog eens langs te komen voor overleg en vragen.

7 gedachten over “Alles over plan getijdenkunstwerk Westhoek

  1. Doe maar NIET……het piertje is mooi zoals ie is bij ieder getij en in ieder seizoen, zonder verspilling van hardhout en extra toerisme naar de Westhoek……waar dan weer een enkele ijsjes en koffieventer zijn voordeel uit haalt ( onder het genot van de decibellen van zijn aggregaat)….als je de rust wilt stimuleren moet je je niet inlaten met zulke wereld verbeterende projecten die voornamelijk het ego voeden van een klein clubje prominenten….het moet niet om de poen gaan, maar dat gaat het toch….het belang voor onze streek is ver te zoeken… : achter onze horizon !!!

    1. Alex, de yskoman Anthonius is stoarn, dus dy komt net mear. Der binne gjin keunstwurken op it Waad, dat wy moatte dizze der ek net ha. It keunstwurk is op har sels hartstikkene moai. It bewegen er fan, dêr moatst oeren op wachtsje. Wat bard der by ’t winter mei kruiend iis? Bliuwt it izeren fundamint dan oerein? Bliuwt it spul by in simmerstoarm stean? Keunstwurken op ‘e seedyk, prima. Dizze op ‘e dyk mei oan/út knop fan in motor, dy’t de beweging makket.

  2. Als ik op vakantie zou zijn ergens langs de waddenkust dan zou ik het fantastisch vinden om een kunstwerk als deze tegen te komen, om het Wad te beleven met al haar pracht. Nu het over je achtertuin gaat wil je deze tegelijk ook een beetje voor jezelf houden, het is zo’n uitzonderlijk mooi plekje en dat willen we graag zo houden! Toch ontkomen we er denk ik niet aan dat het ook in de Westhoek steeds drukker zal worden, 3opreis, national geographic, de Lonely Planet, ook hen is het niet ontgaan dat het bij ons zo prachtig is. De plaatsing van dit kunstwerk kan ook een kans zijn om het type toerist een beetje te sturen en hierop te anticiperen wat betreft verkeer en parkeren. Wie weet kunnen we met elkaar nu eens en voor altijd wel tot een oplossing komen rondom de hardrijders op de dijk. Ik hoop van harte dat wanneer het door gaat dat over bovenstaande goed wordt nagedacht en hier op voorhand al rekening mee wordt gehouden.

  3. Hoe wordt het veilig gemaakt voor kinderen? Een stapje er naast en ze liggen in het slik waar ze niet zelfstandig uit kunnen komen.
    Hoe denkt men van toerisme voordeel te hebben als er zo nu en dan iemand komt kijken. 15 personen op een dag daar wordt je niet rijk van.
    Het ziet er niet natuurlijk uit, en geeft geen echte beleving van het wad. Men brengt er dusdanig verandering in om het aantrekkelijker?of lelijker te maken.
    De charme van het wad is de ongereptheid. Die wordt doorbroken.

  4. Het enige plekje waar de natuur altijd zijn gang kan gaan moet verstoord worden door en voor een klein clubje kunstliefhebbers. Dat lelijke zwarte ding aan de andere kant van de dijk is velen al een doorn in het oog, nu moet dit er ook nog bij… waar stopt de drang van deze mensen? Waarom moeten dit soort projecten ons worden opgedrongen? We hoeven hier geen extra toeristen, er is geen fietsverhuur, er zijn geen koffietentjes op de dijk. Waarom die valse beloften van meer bezoekers, meer omzet voor de lokale horeca etc? Uit onderzoek blijkt keer op keer dat niemand (m.u.v. de initiatiefnemers/ ontwerpers/makers) er financieel iets mee op schiet. Kunst hoort wat mij betreft in een museum waar je de keuze hebt om er wel of niet naar toe te gaan. Val er anderen niet telkens mee lastig. Wel een pluim voor het streekbelang; de informatieverschaffing is een goed idee, pas wel op dat jullie eigen mening niet te veel in beeld komt.

  5. Zonde, zonde, zonde. Laat de n astuur in zijn waarde…waarom er dingen aan toe voegen. Heeft geen meerwaarde.
    Nog meer mensen aantrekken..in een bijzond er gebied dat gedijt in zijn rustieke uitstralingen, rust , waar de vogels niet worden gestoord… ik zeg niet doen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *